Nieuwe work-out? Lesje Tae Bo

Donderdagavond heb ik bij het sportcentrum weer eens een nieuw work-out geprobeerd. Dit keer ging ik samen met een vriendin naar Tae Bo! 

Tae Bo? Wat is dat?
Van een vriendin die al vaker is geweest, kreeg ik te horen dat het “een soort boksen met veel springen is”. Blijkbaar zou je geen minuut stilstaan gedurende het uur, op een buikspierkwartiertje na. Voordat ik me inschreef voor deze les, googelde ik nog wat verder. Tae Bo is een combinatie van karate, boksen en aerobics. Het is een cardio-les, waarbij je ook trap- en stoottechnieken leert.

Mijn eerste les Tae Bo
De les begon zoals ik gewend was van andere aerobicslessen, onder up-tempo muziek is er een warming up met de welbekende aerobicspasjes. Deze muziek bleef overigens de hele les aan, wat motiverend werkt om op de beat te stoten. Na de warming-up, ging de les soepel over met de eerste bewegingen, enkele boksbewegingen die werden afgewisseld.

Tijdens de les wordt er een routine opgebouwd met verschillende onderdelen. Steeds als je een deel onder controle hebt, wordt er een nieuw deel toegevoegd. Ieder deel wat toegevoegd wordt, wordt eerst meerdere keren herhaald voordat het in de routine komt. De routine is goed te volgen, helemaal met de instructeur die zegt wat de volgende stap is.

Bij mijn les begon de routine met enkele keren stoten op normale hoogte, gevolgd door afwisseld hoog en laag stoten terwijl je in een lunge stapt. De eerste ontdekking hier is dat je niet zo diep hoeft te lungen als je normaal in de sportschool doet, dat red je namelijk niet op het tempo.

Het moeilijkste deel van de les was de trapbeweging, hiervoor kwam ik nog wat lenigheid te kort. Gelukkig werd deze move gecombineerd met squats, wat me dan wel weer beter afgaat. De routine volgen was verder vrij gemakkelijk en door constant op de plek te springen tijdens het boksen, was het een mooie cardio work-out.

Het buikspierkwartiertje was naar. Minutenlang crunches, een oefening die niet mijn favoriet is en waarbij veel mensen hem gemakkelijk verkeerd uitvoeren. De andere oefeningen waren overigens wel prima te doen.

Mijn review
Voor een aerobics les, is dit één van de leukere lessen die ik gevolgd heb. Veel springen waardoor het wel echt een cardio work-out is. Er worden wel enkele oefeningen op kracht gedaan, zoals lunges en squats in de routine, maar de focus is toch wel cardio. De work-out vond ik niet heel zwaar, mijn conditie is dan ook best ok. De work-out lichter maken door minder te springen kan prima, maar zwaarder was niet echt mogelijk, behalve in beweging blijven. De dag erna heb ik dan ook geen spierpijn.

Ik vond het een leuke afwisseling, als ik nog eens naar een aerobicsles ga, zou ik voor Tae Bo kiezen. De muziek en boksroutine is een goede combinatie die je energie geeft. Toch kies ik volgende week weer voor core stability, dan heb ik ook mijn wekelijkse dosis cardio, maar dan wel de krachtoefeningen die ik graag wil doen om daarmee ook wat sterker te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *