NKIR 2016 – De voorbereiding

Zaterdag 10 december is het zover, de schrik van iedere roeier: het NK Indoor Roeien. Ook ik ga hem starten, maar dan helemaal vrijwillig. Het gaat zwaar worden, maar nu ik me sterker dan ooit voel, is het tijd om een nieuw PR te zetten op 2k ergometeren.

Waarom überhaupt?
Sinds september ben ik fanatiek aan het trainen, veel roeien maar ook wekelijks een ergometersessie. Toen ik 10 dagen voor de NKIR te horen kreeg dat ik was uitgeselecteerd voor een wedstrijdploeg, vond ik dat ik die maanden van fanatiek trainen op een toepasselijke manier moest afsluiten. Oftewel, alsnog de NKIR starten. Zonder coaches, nog geen toestemming van bestuur, maar wel met een doel was ik ervan overtuigd dat als ik toestemming kreeg om te starten, ik wat moois neer kon zetten. Mezelf bewijzen, laten zien dat een gekke compo ook mee kan komen in een veld vol wedstrijdroeiers was mijn doel.

Toestemming van het bestuur kreeg ik, net zoals steun van mijn omgeving. Tijd om onder aanmoediging van mijn vriend, de steun vanuit een selectiemaatje en een vriendin die toevallig mijn concurrentie coacht mijn plan werkelijkheid te laten worden.

Zondag 10 december, om 10.30, zal ik in het LDN veld starten tussen allemaal wedstrijdroeiers.

Maar gaat het dan ook lukken om mee te komen in het veld?
Wetende dat het grootste deel van het LDN veld, wat overigens staat voor Lichte Dames Nieuwelingen, al 1.5 jaar wedstrijdroeier is, lijkt de lat hoog te liggen. Ik ben immers maar een competitieroeier die nu 2 jaar actief roeit en 3 maanden wekelijkse ergometertrainingen gedraaid heeft. Dit is best een verschil met wedstrijdroeiers die het hele jaar door ergo’en en meer dan 2x zoveel per week roeien.

Maar als ik kijk ik de resultaten van afgelopen jaren, is er een kans dat ik in de bovenste helft eindig van dit veld met 55 andere dames. Aangezien alles wat ik presteer alleen maar winnen is en ik zelfs met mijn huidige PR nog roeisters versla, draait het niet om de winst maar puur om mezelf bewijzen.

Mijn ultieme doel is top 10, bij top 25 ben ik heel blij en als ik niet laatste word, heb ik het nog steeds goed gedaan. Ik hoor immers totaal niet thuis in dat veld 😉

En je trainingen dan?
Tot december heb ik wekelijkse trainingen gehad met de selectie, de streeftijd die ik van mijn coaches meekreeg houdt ik nog steeds aan. Met een split van 1.56 per 500m, ga ik proberen 2k te volbrengen in 7.44. Zaterdag was de training waarbij ik mijn doel waar moest maken, als ik het 1500m en 500m vol kan houden, zou mijn streeftijd realistisch zijn.

Ja, ik ging kapot en ja, de 5 minuten na de 1500m voelden mijn benen als pap, maar mijn streeftijd was gehaald. Ik was kapot, maar liep de hele dag met een enorme glimlach rond, ik ga de NKIR gewoon shinen!

Voor komende week draait puur om de voorbereidingen voor de NKIR met nog 3 ergosessies op de planning. Zo ga ik dinsdag nog 4x 500m doen om beter te worden in het uitbouwen naar baanhaal. Op woensdag ga ik mijn warming-up doorlopen en 2x 10 minuten rustig trainen, voor actief herstel. Vrijdagochtend is mijn laatste voorbereiding, de warming-up in combinatie met de 2k in een rustig tempo, om mijn wedstrijdplan te visualiseren.

Verder goed slapen, letten op mijn voeding zodat ik in kan wegen (liefde voor wintergewicht, anders had ik in een nog zwaarder veld moeten starten of in het clubveld om 9.00 ’s ochtends) en mijn zenuwen onder controle krijgen.

Ik ben er bijna klaar voor, nog een week vol trainingen en dan volgt er (hopelijk een positief) verslag van mijn KNIR avontuurtje 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *