Pole fitness – Mijn nieuwste hobby

Het stond al een tijdje op mijn bucketlist, maar sinds een maand heb ik er echt een nieuwe hobby bij: pole fitness. Ook al heb ik maar 1 uurtje per week les, iedere keer komen er weer nieuwe moves bij. Elegantie is soms ver te zoeken, maar iedere week gaat het weer een stukje beter. Om mijn enthousiasme te delen, hierbij een blogje over mijn vaste maandagavond work-out!

Pole fitness in het kort
Paaldansen, pole fitness, qua moves lijkt het enorm op elkaar. Gelukkig heet mijn les pole fitness en kan ik mijn stiletto’s thuislaten. Ook draait het niet om sexy zijn, maar meer om nieuwe moves te leren. In de les loop je lekker rond op blote voeten en in je kortste sportbroekje zodat je veel grip op de paal hebt. En ja, van al dat hangen en glijden in de paal word je huid soms lekker rood. In mijn les deel je de paal met een klein groepje, meestal met 3 anderen. Hierdoor kun je van anderen leren en even herstellen van jouw sessie. Tips & tricks voor nieuwe moves krijg ik vaak individueel uitgelegd, het is geen cursus dus iedereen werkt op zijn eigen snelheid de lijst met oefeningen door.

In mijn les zijn er voor de beginners 9 blokjes van 4 oefeningen. Steeds als je kan laten zien dat je alle blokjes met oefeningen kan, zowel links als rechts, krijg je nieuwe oefeningen uitgelegd. Na 5 lessen kan ik 1.1, 1.2 en 1.3 al, wat inhoudt dat ik een aantal basis moves kan en ook zelfstandig ondersteboven aan de paal mag hangen. De combinaties in de paal zijn toch wel het ultieme doel en soms zijn er gevorderden in de les waarbij je deze combinaties ook direct kan bewonderen. Zoals je misschien al doorhebt, ik moet nog even doortrainen!

 

Oefeningen 1.1
Aangezien we van de docent de opdracht krijgen om de oefeningen die je kan te onthouden, zal ik op mijn blog kort ingaan op alle oefeningen die ik tot nu toe geleerd heb. Natuurlijk is dit ook leuk om als ik meer kan hierop terug te kijken!

Pole step -> 1 arm boven, 1 arm boven. Een grote stap met het been aan de kant van je onderste arm rondom de paal.
Pole step with pirouette -> Pole step met draai om je as zodra je je been neerzet. Onderste hand draait van positie: duim naar onder
Ballet hook ->Buitenste been tegen de paal, knie van binnenste been om de paal heengevouwen. Loslaten en opzij leunen terwijl je je heup naar voren beweegt.
Fireman -> Spin waarbij je de paal tussen je enkel en bovenkant van je voet klemt.

Oefeningen 1.2
Na de eerste les werd het niveau opgevoerd met 2 nieuwe moves: cruxifix and pull up voor 10 seconden. Als je deze oefeningen kon uitvoeren mag je een les later ondersteboven! Oftewel, die les werd er veel geoefend op kracht in de armen.

Crucifix -> 1 been tegen de achterkant van de paal, het andere been aan de voorkant en de paal tussen je knieën klemmen. Het doel is dan je armen los te laten van de paal en te spreiden alsof je een kruis bent.
Pull up -> 10 seconden opgetrokken aan je armen hangen
Kneeturn -> Spin waarbij je met je armen aan de paal hangt en draait in de houding zoals je op je knieën zit.
Cartwheel -> Beide benen naast elkaar naast de paal. Binnenste been zwaait voorlangs naar buiten en maakt een rondje en terwijl het tweede been volgt trek je jezelf op.

Vooral cartwheel gaat nog niet heel elegant bij mij haha. Het is vrij lastig om je benen gestrekt te houden en een sierlijk rondje te maken.

Oefeningen 1.3
Oftewel, beginnen met oefenen om ondersteboven te hangen! Verder zitten er 3 soorten spins in, wat je vrij goed voelt in je armspieren. Tijdens een spin strek je je onderste arm en duw je jezelf weg van de paal namelijk.

Flashdance -> Stap achteruit met je buitenste been, je knie valt dan om de paal. Draai dan rustig door.
Vertical break (with hands) -> Ondersteboven! Begin naast de paal met je buitenste hand boven je hoofd. Swing jezelf omhoog met je buitenste been en klem je benen in de crucifix houding om de paal.
Chair -> Mijn favoriete spin: Trek je benen omhoog in de spin zodat het lijkt alsof je in een stoel zit. Strek je onderste arm.
Basic Kate -> Spin waarbij je kijkt naar de paal en je benen naar achteren duwt. Span hierbij je rugspieren aan door je rug hol te trekken.

Na 5 lessen kan ik deze oefeningen nu allemaal zelfstandig oefenen. Vaak begin ik de les met het herhalen van 1.1 en 1.2 om daarna te focussen op Vertical break, cartwheel en de verschillende spins. Vanzelf komt de docent dan naar je toe om een nieuwe oefening (of 2) uit te leggen.

Ik heb in ieder geval weer zin in de volgende les. Dan kan ik mijn spins wat eleganter oefenen en hoop ik weer een nieuwe move te leren in het hangen aan de paal!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *