Project21 – Van 10 naar 21

Na de CPC van 12 maart, is het tijd voor de volgende stap: Op naar de halve marathon! Ondertussen sta ik ingeschreven voor de halve marathon van Leiden en heb ik nog 2 maanden tot het moet gebeuren. Hierbij dus weer een kleine update over mijn plannen voor komende maanden.

10km
Ik heb nog geen recap geschreven over de CPC, maar ik wil mijn PR op de 10km toch even delen. Tijdens de CPC ging het erg goed, totale focus op mijn snelheid, liep ik sneller dan gepland (onder de 59 minuten, dus een nieuw PR was mijn voornaamste doel, onder de 55 zou ik erg mooi gevonden hebben). Uiteindelijk heb ik de CPC (officieel) gelopen in 53:08! Om mezelf toch te vergelijken, ik ben als 421ste vrouw geëindigd van de 4000 vrouwen. Best een prestatie al zeg ik het zelf.

Lange duurloop faal
Een week later stond er een lange duurloop op de planning. Aangezien mijn vriend moest trainen op de Amstel (hij is een roeier en de dag erna was de Head of the River), besloot ik gebruik te maken van de gelegenheid en eens in een andere omgeving te gaan lopen. 2x 50 minuten, dus de verwachting was dat ik ongeveer 16 km zou afleggen. Ik heb dus gewoon de Amstel gevolgd naar Oudekerk aan de Amstel om via de andere kant terug te lopen. Helaas regende het af en toe, maar conditioneel liep ik prima!

Maar toch ging het ergens mis, ik heb een kleine blessure opgelopen aan mijn voet. Lopen deed in ieder geval veel pijn, dus een weekje rust was het plan. Dat is best wel wennen, als je iedere week 4-5 keer sport. Ondertussen gaat het met mijn voet al een stuk beter, ik kan weer wandelen zonder pijn. Mijn plan is om deze week nog een keertje te gaan fietsen (want dat doet geen pijn) en dan na het weekend weer mijn schema op te pakken.

Het schema
Ik volg een trainingsschema van 16 weken via Garmin Connect. Voor komende weken staat er ieder weekend een duurloop op de planning waarvan nog 2 keer een duurloop van 2x 60 minuten. Ook worden de trainingen wat zwaarder, doordat ik vaker in hogere hartslagzones moet trainen. Zo worden de interval trainingen intensiever, door meer minuten aan 1 stuk in zone 4 te lopen.

Ik ga er op dit moment vanuit dat mijn voet dus weer goed hersteld na een weekje rust. Zolang het mij lukt om in ieder geval 1 keer de 2×60 duurloop te doen, heb ik vertrouwen in de halve marathon.

Hardloopagenda
Tussen alle lange afstanden, moet ik ook een beetje focussen op de korte afstanden. Ik sta namelijk ingeschreven voor een hardloopestafette waarbij iedereen 4.4km loopt en de Batavieren, waarbij ik een afstand van maximaal 7km zal lopen. Mijn plan is om geen extra hardloopmomenten per week in te plannen, maar deze wedstrijden loop als vervanging van een training.

8 april – Gebr. de Nobel Asopos lustrum hardloopwedstrijd -> 4.4km estafette
17 april – Urban Trail Utrecht -> ongeveer 10-12 km rustig tempo
29 april – Batavieren race -> etappe onbekend, maximaal 7km

In mei wil ik graag de Strongmanrun starten. Deze is op 7 mei.

21 mei – Leiden halve Marathon!

Mijn agenda staat weer goed vol komende weken. Het is nu belangrijk dat ik mijn voet goed in de gaten hou zodat ik alles ook echt kan starten en uitlopen. De halve marathon is het belangrijkste, die wil ik sowieso uitlopen en het liefste binnen 2 uur finishen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *