Rotterdam2018 – Trainingsweek 1

Yes, met de halve marathon van Egmond zit mijn eerste trainingsweek erop! Dinsdagavond kwam ik terug van mijn vakantie in Lanzarote waar ik veel gefietst heb (175km) en ook meerdere malen per week de hardloopschoenen aangetrokken had om rondjes over het strand, de kust en de berg op te maken. Zo weinig structuur er zat in het sporten op vakantie, zo streng werk ik nu met mijn trainingsschema toe naar de marathon van Rotterdam.

Maandag: 9km hardlopen
Maandag was mooi, nog een laatste keer hardlopen op Lanzarote. Ik ging voor een rondje genieten langs de kustlijn. Uiteindelijk heb ik 4km over het strand gelopen (voorbereiding voor Egmond!), een stukje boulevard, mijn favoriete zandpad langs de kustlijn en terug via het dorpje om een ijsje te halen. Het rondje was bijna helemaal perfect, want het ijsje ging helaas niet door: de winkels waren dicht. Toch heb ik enorm genoten van een rustig rondje en dat ijsje, die heb ik uiteindelijk na het hardlopen bij een andere supermarkt gekocht.

Woensdag: Easy 5k
De eerste training van het schema, een rustige 5km. Helaas weer gewoon saai in Delft en werd het geen bijzonder rondje. Wel ben ik positief begonnen aan het trainingsschema, mijn gemiddelde hartslag bij dezelfde snelheid is een stuk lager.

Donderdag: Interval
Sneller worden is en blijft belangrijk, helemaal na alle rustige trainingen tijdens de vakantie waarin ik mezelf niet gepusht heb om te versnellen. Op het schema stonden 4 intervallen van 4 minuten met 90 seconden rust en deze gingen vrij soepel. Confession: ik vind deze trainingen best fijn. Ze zijn overzichtelijk en vaak nog even snel te doen. Ook merk ik dat ik achteraf vrijwel altijd positief ben, omdat ik mezelf weer verbeterd heb.

Zaterdag: Bikini body guide
Eigenlijk stond deze training op het schema voor vrijdag, maar had ik er geen tijd voor. Ik moest ’s ochtends werken en ’s middags heb ik alle voorbereidingen voor mijn gang bij een kerstdiner getroffen waar ik die avond naartoe moest. Het kerstdiner was erg leuk!

Zaterdag heb ik de training gedaan. Omdat ik wekelijks iets aan krachttraining wil doen, doe ik de oefeningen van de workouts van maandag en woensdag uit het schema beide 1x in plaats van de 2x. Omdat ik 2 workouts doe, is er meer afwisseling en wordt het een full body workout. Ik begon weer in week 1, wat me vrij goed afging. Ik ben stukken beter geworden in burpees en push ups, maar mijn buikspieren mogen nog wel sterker worden. Als cooling down ging ik voor een uitgebreide foamrollsessie.

Zondag: Halve marathon van Egmond
De eerste lange duurloop en direct de 0-meting in het trainingsschema! Sinds de marathon van Amsterdam heb ik niet verder dan 10km gelopen, dus dit zou een uitdaging zijn. Ik moet zeggen, het ging me vrij goed af en ik heb ervan genoten. Over het strand was zwaar, maar dat kwam puur doordat het vloed was. Hierdoor was er een ruime 2km enkel zeer mul zand. Het stuk door de duinen was geweldig, hier merkte ik dat de heuvels in Lanzarote zeker effect hebben gehad. Ik bleef maar mensen inhalen!

Ik zat lekker in een flow en heb op het ritme van de muziek de rest van de route gelopen om na kilometer 19 te versnellen. Met een mooie eindsprint kwam ik over de finish in 2.04:24. Niet onder de 2 uur, maar met de 3.5 minuten die ik verloren heb op het strand maken dat ik er wel weer vrij dicht bijzit. Ik wil weer eens een PR lopen! Mijn fitheid geef ik op dit moment een goede 8, ik kan een halve marathon prima aan, maar wil mijn gemiddelde tempo voor Rotterdam nog wat omlaag brengen. Gelukkig zit ik in week 1 en komen er nog 12 weken om de kilometers te verdubbelen en iets sneller te worden.

Week 1 zit erop, volgende week ga ik ook een keertje fietsen en de lange duurloop in Delft lopen. Hoogtepunten zijn de run met de Rotterdam Running Crew op woensdag en de Spoorzone run op zaterdag. Deze zal ik beide insteken als rustige trainingen om vooral te genieten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *