Rotterdam2018 – Trainingsweek 3

Ondertussen zit week 3 er alweer op en begint het ritme er goed in te komen. Nouwja, niet helemaal, want er stond ook een weekendje Antwerpen op de planning. Mijn vrienden doe ik geen plezier ermee als ik mijn hardloopschoenen mee neem, dus het weekend heb ik gevuld met wandelen, Belgische biertjes en veel lekker eten. Genieten en herstellen moet immers ook gebeuren!

Maandag: Zwemmen en polefitness
Maandag was een actieve dag die ik begon in het zwembad. Een studievriend besloot een keer mee te gaan zwemmen, dus om 10 uur lag ik in het water. In de baan waar ik normaal zwem (de minder snelle zwemmers baan) lag het tempo heel erg laag, dus besloten we om in de snelle zwemmers baan die vrij rustig was onze baantjes af te leggen. Het tempo lag hier hoger, waardoor ik vrij vaak even rust moest nemen om te herstellen. Toch 1500 meter afgelegd en de borstcrawl weer kunnen oefenen.

Die avond ging ik burgers eten met mijn ouders in de stad. Heel gezellig 🙂 Toch besloot ik nog even naar het sportcentrum te rennen, zodat ik nog een uur mee kon doen aan de pole fitness les. De butterfly gaat steeds beter en ook de oefeningen van de beginnerslijst werk ik soepel af. Benieuwd wat ik deze week weer ga leren!

Dinsdag: Hardlopen – tempoloop
Na een lange dag achter mijn laptop werken aan mijn thesis, ging ik om 5 uur toch de deur nog uit om mijn geplande training te doen. 40 minuten op 5.30/km stond op de planning. Ik begon goed in de juiste hartslagzone en met wind mee liep ik dus de eerste kilometers op 5.05/km, rond mijn 5km pace! Langzamer lopen voelde lastiger dan dit volhouden, dus de keuze was snel gemaakt. Eenmaal omgedraaid had ik wind tegen en begon het te regenen. Kan gebeuren, maar mijn tempo daalde hierdoor wel weer naar 5.30/km. Een zware, maar effectieve training!

Woensdag: Zwemmen
Mijn zwemtrainingen hebben geen structuur, dus tijd om eens met een plan te komen en dat uit te voeren. Na het inzwemmen heb ik 10 baantjes gezwommen waarbij ik borstcrawl heen zwom en in schoolslag terug. Na een kwartiertje rustig zwemmen heb ik dit nog 5 banen herhaald. Het afwisselen van borstcrawl en schoolslag heb ik echt nog nodig, want het ademhalen kost me nog altijd veel energie. Maar ik blijf oefenen en lekker zwemmen!

Donderdag: Hardlopen – fartlek
Fartlektrainingen stonden in het schema voor Amsterdam ook altijd op de planning. Toen nam ik het nooit serieus en liep ik gewoon een mooie trailroute waarbij ik de versnellingen haalde uit hellingen op en af. Hier in Delft heb je die hellingen en natuur niet echt, dus tijd om een fartlektraining te doen gebaseerd op lantaarnpalen, auto’s en viaducten. Ik heb uiteindelijk meerdere verschillende afstanden versneld, 2 hellingen volluit opgelopen en enkele fitnesoefeningen gedaan. Ik eindigde de training met een slalom tussen de bomen. Zoals mijn vriend het mooi zei (want ik liep in een gestreepte broek): “je lijkt net een slalommende zebra”.

Vrijdag: Bikini body guide
De bikini body guide workout, maar toch niet helemaal. Na een lange dag werken was ik zeer moe, maar met het vooruitzicht dat ik een heel weekend niet zou sporten, heb ik toch mijn matje en gewichten gepakt. Na 5 minuten warmspringen heb ik de 2 workouts achter elkaar geplakt en 15 minuten lang herhaald zonder pauze. Hierna nog 5 verschillende oefeningen zoals planken, hip bridge en push ups en ik had er weer een effectieve training opzitten.

Weekend: wandelen in Antwerpen
In het weekend stond een lange duurloop gepland, deze is doorgeschoven naar maandag. Toch heb ik wel vele kilometers afgelegd, want een weekendje Antwerpen bestaat natuurlijk uit vele wandeltochtjes door de stad. Verder heb ik vooral lekker gegeten, biertjes gedronken en genoten van de tijd doorbrengen met mijn vrienden. Zeker voor herhaling vatbaar zo’n weekendje weg!

Afgelopen week heb ik nog niet alle workouts kunnen afstrepen, maar de trainingen die ik gedaan heb zijn goed gegaan. Rotterdam begint steeds dichterbij te komen ondertussen. Komende week gaat weer gaaf worden. Een lange duurloop op maandag en in het weekend een lange duurloop en een zwemclinic. Ik kijk vooral uit naar de zwemclinic, daar ga ik hopelijk zoveel leren dat iedere minuut in het zwembad nog beter benut gaat worden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *