Rotterdam2018 – Trainingsweek 4

Januari zit erop en daarmee ook mijn vierde week van trainingen voor de marathon van Rotterdam. 28km hardlopen, paaldansen en een zwemclinic, het was een leuke week. Alleen jammer dat mijn weerstand deze zware trainingsweek niet aankan. Iets meer rust dan ingepland dan maar en doooooor!

Maandag: Hardlopen 3×25 en Polefitness
Na een weekendje genieten in Antwerpen mocht ik direct aan de slag, de lange duurloop van week 3 moest gedaan worden! De training was niet heel lang, slechts 3 keer 25 minuten met steeds 5 minuten rust. Het werd een rondje Delftse Hout van 14km.

Op maandagavond staat standaard polefitness ingepland, zo ook deze week. Veel stretchen tijdens de sessie en aan het einde laten zien dat ik alle oefeningen van level 1 beheers. In November ben ik gestart en na 10 weken (meestal een dubbele les) kan ik zeggen dat ik ben gepromoveerd naar level 2! Dit betekent dat het niveau omhoog gaat en er dus meer gave oefeningen geleerd zullen worden komende tijd.

Dinsdag: Zwemmen
Tijdens polefitness heb ik mijn enkel geblesseerd, dus hardlopen leek me geen goed plan. Ook moest mijn lichaam nog herstellen van de lange duurloop, dus het werd een uurtje baantjes zwemmen. Uiteindelijk heb ik 2 setjes van 10 banen borstcrawl heen en schoolslag terug gedaan en merk ik dat dit steeds iets makkelijker gaat.

Donderdag: Hardlopen – interval
Woensdag had ik nog steeds last van mijn enkel, dus dat werd een extra dagje rust. Maar donderdag moest ik er toch aan geloven, na een lange dag typen aan mijn thesis proposal ben ik nog even snel naar buiten gegaan voor een interval training. Deze ging ok, ondanks dat het donker werd tijdens de training.

Zaterdag – Hardlopen – lange duurloop
Het werd weer tijd om de afstanden uit te breiden, oftewel 4 keer 40 minuten hardlopen. Dit wilde ik wel in een inspirerende omgeving doen, dus ik ben op zaterdagmiddag naar het Bergse Bos gereden om daar een nieuwe omgeving te ontdekken. Blijkbaar bestaan er heuvels in de buurt van Rotterdam en zijn er vele glibberige modderpaadjes in het bos. De eerste 2 sessies heb ik heerlijk gelopen, bij de 3de ging het regenen en dook in het bos in waar ik vele plassen moest ontwijken. De laatste sessie was vrij zwaar, mijn lichaam was op en het regende. Maar uiteindelijk heb ik wel gewoon de training af kunnen maken. Naar het Bergse Bos kom ik zeker nog eens terug in de zomer, want volgens mij kun je er vrij mooi lopen op vele verschillende paadjes. Of een heuveltraining, toch wel fijn als dat in de buurt kan!

Zondag – Zwemclinic
Het sportieve hoogtepunt van de week was de zwemclinic op zondag via OneFit. In 2 uur zou ik de techniek achter de borstcrawl leren, iets waar ik zeker veel voordeel uit kan halen. De les begon met de beenslag, waaruit ik kon concluderen dat die wel goed zit bij mij. Het ademhalen, stap 2, was wel echt een puntje van probleem. Ik draai mijn hoofd niet opzij, maar omhoog wat dus niet de bedoeling is. Toch krijg ik nog steeds happen water binnen, maar nu weet ik waarop ik moet letten. Het laatste techniekpuntje, de armen, heb ik door problemen met juist ademhalen dan ook niet helemaal goed kunnen uitvoeren. Wel weet ik nu meerdere oefeningen die ik kan doen om mijn techniek te verbeteren en hopelijk komt er ooit een moment dat mijn ademhaling wel goed gaat. In ieder geval genoeg om mee te nemen naar mijn eigen trainingen!

Ondertussen is mijn lichaam uitgeput van een zwaar trainingsweekend. Volgende week staat er weer een zware hardlooptraining op de planning van 4 keer 35 minuten. Verder is die week iets minder intensief. Helaas waarschijnlijk geen tijd om te gaan zwemmen, waardoor ik alles wat ik geleerd heb in de clinic niet direct kan toepassen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *