Rotterdam2018 – Trainingsweek 6

Voor de oplettende lezer, het klopt dat week 5 overgeslagen is. Ook ik kreeg net zoals heel Nederland te maken met een griepje, waardoor ik voor 7 dagen volledige rust en 12(!) dagen niet hardlopen ging. Week 6 was gelukkig beter, de Zwaarste 10 van Zeeland stond weer op de planning en ik heb voor de eerste keer in 2018 de racefiets gepakt.

Maandag: Polefitness
Soms moet je verstandig zijn, dus deze week maar 1 uur naar polefitness in plaats van 2. Blij dat ik gegaan ben, al was het wel een stuk rustiger dan normaal. De nieuwe moves heb ik deze week ook maar overgeslagen, zo verstandig was ik wel. Maar de butterfly blijft toch een favoriet, dus die heb ik weer vaak gedaan. Niet hardlopen had wel een voordeel, mijn spieren waren minder stijf dan normaal. Normaal gesproken sta ik daar de dag na een lange duurloop, dus ik voelde me voor de verandering eens flexibel. Helaas ben ik zelfs dan nog een vrij stijve plank.

Woensdag: 2x18km Fietsen
Wordt het al lente? De zon begint wel al steeds meer te schijnen dus de lentekriebels komen weer los. Na een rustdagje werd ik wakker met het mantra “ik ben niet ziek”, omdat ik zo graag de fiets wilde pakken naar Rotterdam. Dus verkouden en wel, ben ik op een heerlijk rustig tempo naar Rotterdam gefietst. Wel direct wat paniek, want ik was mijn fietsslot vergeten. Ubersportief voelde ik me dus toen ik met mijn racefiets in de collegezaal zat. Ach, hij kon zo in ieder geval niet gestolen worden.

De terugweg had ik wind mee, dus ik was 10 minuten sneller dan de heenweg thuis. Toch ook wel lekker. Nu ik dit typ denk ik met een glimlach terug aan mijn fietsritje. De fiets is zeker een betere optie dan het ov!

Donderdag: Hardlopen – 5.5km
Na 12 (!) dagen konden de hardloopschoenen weer uit de kast. Die liggen voor mijn gevoel dus onder een dikke laag stof haha. Op het schema stond 30 minuten lekker lopen. Dus dat deed ik. Zo fijn om gewoon te gaan en te zien dat je het nog kan. Al hebben meerdere voorbijgangers daar vast aan getwijfeld, want die hoestbui bij het stoplicht zag er vast minder sportief uit. Maar daarna liep ik weer heerlijk en dat is toch het doel. Uiteindelijk 5.5km net niet precies in 30 minuten, ik had er 9 seconden extra voor nodig. Maar ach, wat boeit het, ik heb weer gelopen!

Zaterdag – Hardlopen – Zwaarste 10 van Zeeland
Deze wedstrijd was afgelopen jaar mijn eerste 10 kilometer wedstrijd en ik heb nog maanden erna bovenaan een stravasegmentje gestaan (weinig mensen zijn blijkbaar zo gek om keihard een zandduin op te rennen). Ik kon dus ook niet anders dan een dagje naar mijn ouders (met zelfgebakken taart want mijn moeder is dinsdag jarig) om deze mooie run weer te lopen. Het doel: mijn tijd van afgelopen jaar verbeteren (59.24) en het liefst onder de 55 minuten finishen. Het weer was prima, dus ik stond netjes op tijd aan de start in mijn t-shirtje.

De race zelf was weer een bevestiging: dit was echt zwaar! Ik lieg niet als ik zeg dat 80% van de route uit (mul) zand bestond en de rest gevuld was met steile duinen. Toch blijft de omgeving supermooi, maar wow, wat had ik het zwaar. Door dit soort wedstrijden slaat de twijfel toe, kan ik de marathon wel aan als ik helemaal kapot ben na nog geen 10 km en eigenlijk helemaal niet snel? Mijn doel had ik niet gehaald, maar ik was wel sneller dan afgelopen jaar! Met een 15de plek (van de 31) en een tijd van 57.48, kan ik de eerste wedstrijd van Februari weer afstrepen.

En toen was het zondag en was ik moe. Toch een weekje met veel rustdagen, wat mijn lichaam echt nodig had en dus nog maar eentje extra. De run van zondag is een dagje uitgesteld. Verder staat er zaterdag een meetmoment ingepland, een halve marathon op marathon pace. Zal ik eindelijk de vloek van de 2 uur verbreken? Na 5 halve marathons net boven de 2 uur wordt het toch wel weer tijd om eronder te duiken. Dit ben ik mezelf verplicht, anders zal ik mijn doelen voor Rotterdam toch moeten bijstellen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *