Rotterdam2018 – Trainingsweek 7

 

Wow, week 7 zit er alweer op. Het aftellen kan nu echt beginnen, want het is nog minder dan 6 weken tot de marathon. Een berichtje op Instagram met dat het nog 42 dagen wachten was, betekent dat het toch echt in zicht komt. Voor mij is het nu een drukke tijd, iedere 2 weken een event en tussendoor natuurlijk door blijven lopen

Maandag: Hardlopen 14km + Polefitness
Ja, die workout had ik uitgesteld, dus ik begon mijn week met een hele nare 14km. Het was echt afzien in de polder en het lopen ging niet lekker. Of er toch iets positiefs aan was? Ik heb wel netjes mijn streefpace van 5:45/km aangehouden.

Die avond kwam het leukste deel, weer naar polefitness. Ondanks mijn rondje hardlopen besloot ik toch voor de volle 2 uur te gaan en dinsdag een rustdag in te plannen. Ik heb weer een nieuwe pose geleerd, de cliffhanger. Blijft toch een fijne hobby, iedere week weer iets nieuws leren en ondertussen toch je kracht verbeteren.

Woensdag: Zwemmen
Het lijkt alsof ik mijn trainingsschema weggegooid heb, want in plaats van hardlopen ging ik lekker zwemmen. Gewoon omdat ik daar zin in had! Uiteindelijk deed ik voor het eerst borstcrawl heen en terug in plaats van een baan schoolslag. Mijn training was als volgt: 250m schoolslag (warming up) – 500m borstcrawl – 250m schoolslag – 250m borstcrawl – 250m schoolslag (cooling down). Ook heb ik het stoombad ontdekt, iets wat ik erin ga houden als warme beloning na het zwemmen. Na het zwemmen was het trouwens wel direct weer in de stress modus, want ik had mijn dag strak volgepland. Maar het was het waard!

Ik merk dat mijn borstcrawl steeds beter gaat. Hiermee bedoel ik dat ik steeds beter mijn adem onder controle krijg. Toch is mijn houding nog niet perfect, maar ik blijf gewoon oefenen.

Zaterdag – Hardlopen – Midden Delfland Halve Marathon
Toen was het ineens zaterdag. Heel weinig gesport deze week waardoor mijn beentjes wel de nodige rust gekregen hebben. Op de planning stond een halve marathon op race pace, oftewel: mijn test om te kijken of ik fit ben of dat ik mijn doelen voor Rotterdam moet bijstellen. Mijn eerste doel was de 2 uur vloek verbreken, ik zou weer eens finishen onder de 2 uur! Een nieuw pr neerzetten was het doel, maar het ultieme doel was onder de 1.55 om zo te bewijzen aan mijzelf dat 4 uur in Rotterdam haalbaar kan zijn.

Ik heb echt een supergoede halve marathon gelopen! Maar die wind, wow! We liepen door de polder dus de eerste 6km ben ik midden in een groepje grote mannen gaan lopen, dat waren direct mijn langzaamste kilometers, maar ik had echt het idee dat ik weg zou waaien. Maar ik kwam echt na 500m al in de flow, zo heerlijk. Maar 6km afzien in de wind in een groepje waardoor de tegenwind wel ok was, daarna een dorpje doorcrossen en toen een stukje op eigen kracht met wind mee het groepje waar ik toen in liep verlaten (meerdere kilometers 5.15 gelopen woehoee). Mijn lichaam voelde gewoon sterk, zo fijn. Vooral omdat ik alleen liep en dus ook 2km tegenwind in mocht zonder sterke mannen om achter te schuilen. Wel 2 vrouwen voor me, maar die liepen 100 meter voor me. Maar daar ben ik heen “gestreden” om erachter te komen dat ik ze te langzaam vond gaan. Wel heel gemeen even erachter blijven plakken om op adem te komen en mijn hartslag te laten dalen.

Toen kwam het feest, wind mee op een dijk! Dat dat kan in Nederland waar je normaal gesproken altijd wind tegen hebt haha. Ongeveer 7 kilometer met wind mee 5.15/5.20 kunnen lopen, een 10km pace die me al lang niet gelukt is. Toen kwam op kilometer 18 het gemeenste wat een organisatie kan doen: de lopers een straat insturen en dezelfde straat teruglopen om dan de weg langs de kade te vervolgen. Ja, weer wind tegen dus… Maar daarna nog maar 2 km en wist ik dat mijn ultieme doel haalbaar was, dus gewoon doorgelopen en nog wat mensen ingehaald.

Hierbij heb ik dus een nieuw PR: 1.53.17! Ruim onder mijn oude PR en ook netjes binnen de 1.55! Oftewel, mijn lichaam is fit en ik ben echt op de goede weg voor Rotterdam!

Nu het nog 6 weken is tot Rotterdam kan ik mijn trainingsschema in 3 blokken van 2 weken delen. Het eerste blok: t/m de CPC. Dus volgend weekend lekker 3 uur door het bos, de duinen en het strand om een week later tijdens de CPC alle afstanden te lopen om zo 36km af te leggen in 3 delen. Deze 2 zijn direct mijn 2 langste duurlopen, hierna ga ik weer afbouwen richting de 25 en 20km (tijdens de Zandvoort Circuitrun!) om dan helemaal ready aan de start te verschijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *